SEJARAH
SEPINTAS LALU
Pendayung-pendayung
kenu dankayak di masa kini menikmati kemudahan pergerakan kenderaannya yang
hidronamik dan diperbuat daripada bahan yang begitu teguh dan boleh
dipergunakan di berbagai keadaan air. Sebenarnya kemudahan yang dinikmati ini
adalah menuruti satu revolusi sejarah pembinaan yang mengkagumkan. Pada zaman
dahulu, malah sehingga sekarang kenu (canoe) atau dugout masih digunakan oleh
sesetengah masyarakat sebagai kenderaan pengangkutan, memburu dan berniaga. Di
Amerika Utara pula, kenu kaum Red Indian diperbuat daripada kulit-kulit pokok
papyrus atau balsa dan kaum Eskimo pula melapikkan kulit-kulit binatang ke atas
kayaknya.
Orang yang mula-mula yang boleh
dikatakan memperkenalkan kenu sebagai satu sukan pengembaraan ialah seorang
peguam Inggeris bernama JOHN Mc Gregor tetapi lebih dikenali dengan nama Rob
Roy. Rob Roy telah memulakan siri-siri pengembaraan yang menakjubkan seperti di
sungai Jordan, Nile, Laut Paltic sepanjang pertengahan kurun ke-19. Kelab kenu pertama
di dunia ditubuhkan di Themes, England. Di negara Jerman pula, kegiatan kenu
bertambah pesat dengan terciptanya jenis Klepper, yang boleh dipasang simpan
(folded canoe).
H.W.Fawlata memperkenalkan “Eskimo
Roll” kepada masyarakt umum di Eropah pada tahun 1927 selepas membuat kajian
mengenainya dari orang-orang Eskimo dari kepulauan Artik. Tahun1946 pula,
memperlihat tertubuhnya International Canoe Federation. Kemahiran-kemahiran
dalam kayak juga berkembang dengan pesat apabila Milo Dufek mengubahsuaikan
teknik dayungan Canadian ke kayak.
Di Negara kita, aktiviti berkenu dan
berkayak telah wujud sejak tahun 50an lagi. Masyarakat Melayu yang tinggal di
tepi-tepi sungai masih lagi menggunakan dugout sebagai kenderaan pengangkutan.
Aktiviti berkayak berkembang dengan pesat apabila wujudnya Persatuan Rekreasi
Luar Wilayah Persekutuan “circumnavigate” seluruh pantai Malaysia Barat dan
secara tidak langsung menarik minat orang ramai dalam kegiatan ini. Wahab
Ibrahim dan Hairuddin pula kemudiannya berjaya menjelajahi pantai Malaysia
dalam masa dua bulan. Dalam aktiviti berkayak ini banyak peralatan yang penting
yang kita gunakan dan yang paling penting ialah kayak itu sendiri, paddle
(pendayung), jaket keselamatan dan
yang terakhir wisel.
BAGAIMANA MEMILIH
KAYAK YANG SESUAI.
Kayak
yang kita pilih seharusnya bersesuaian dengan saiz badan kita dan jenis
aktiviti yang hendak kita lakukan. Kayak arus deras selalunya pendek
(2.86m-3.7m). Berbentuk bulat dan mempunyai geladak depan dan belakang yang
nipis bertujuan untuk memudahkannya memotong air dan berpusing dengan cepat di
arus deras. Kayak yang digunakan di laut pula lebih panjang (4.6m-5.7m) dan
mempunyai geladak yang lebih tinggi untuk memudahkannya bergerak lurus dan
meredah ombak.
Kayak merupakan peralatan terpenting
dalam aktiviti berkayak. Sebelum berkayak, kita mesti tahu nama-nama di setiap
bahagian badan kayak:
a) Bow
(hadapan)
Bow ialah bahagian hadapan (hujung kayak hadapan),
istilah BOW digunakan dalam pengendalian kayak, istilah BOWMEN ialah ditujukan kepada orang yang duduk dihadapan.
b) Stern
(belakang)
Stern ialah bahagian belakang (hujung kayak belakang),
istilah STERN digunakan dalam pengendalian kayak. Istilah STERNMEN ialah
ditujukan kepada orang yang duduk di bahagian belakang.
c) Deck
(bahagian geladak atas)
Bahagian atas kayak dipanggil Deck. Ia berfungsi
menutup bahagian atas kayak dan melindungi bahagian kaki pendayung. Deck
hadapan dipanggil Foredeck dan bahagian belakang dipanggil Afterdeck.
d) Toggles
Toggles ialah sejenis tempat pemegang (tali) yang
berada di bahagian Bow dan Stern. Ia berfungsi untuk memudahkan kita mengangkat
kayak.
e) Cockpit
(ruang legar tempat duduk)
Cockpit ialah tempat ruang legar tempat duduk
pendayung yang terletak diantara foredeck dan afterdeck. Ia berfungsi untuk
pendayung duduk didalam kayak.
f) Coaming
Coaming ialah bahagian tepi yang mengelilingi Cockpit.
Ianya berfungsi sebagai penahan air untuk masuk ke dalam Cockpit. Selain itu ia
juga digunakan untuk mengikat spraycover.
g) Seat
(tempat duduk)
Seat terletak didalam Cockpit. Seat adalah tempat
duduk pendayung.
h) Footrest
(tempat rehat kaki)
Ia terletak didalam bahagian Foredeck. Ia merupakan
tempat meletak kaki pendayung. Ia berfungsi member daya cengkaman dan sokongan
tenaga yang lebih melalui kombinasi pergerakan tangan.
i) Hull
Hull ialah bahagian bawah kayak atau pun lantai kayak.
j) Keel
Selalunya di bahagian bawah kayak ada bahagian tengah
yang timbul dari depan hingga belakang. Itu dipanggil Keel, ia berfungsi
sebagai membelah air ketika mendayung.
k) Hatches
(tempat ruang simpan barang)
No comments:
Post a Comment